Tillgänglighet för riksdagens reservwebbplats

Riksdagens reservwebbplats ska vara användbar och tillgänglig för så många som möjligt. Här beskriver vi hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Lagar och regler

I arbetet med tillgänglighet på riksdagens reservwebbplats utgår vi från följande riktlinjer och lagar:


Webbplatsens tillgänglighet

Arbetet med tillgänglighet omfattar teknik, språk och pedagogik. Det finns delar på webbplatsen som inte är helt tillgängliga men vi arbetar kontinuerligt med att förbättra webbplatsen, både genom teknisk utveckling och redaktionellt arbete.

Rapportera brister eller be om alternativa format

Om du upptäcker problem som inte har beskrivits på den här sidan eller om du inte tycker att vi uppfyller lagkraven, berätta det för oss. Du kan också kontakta oss om du behöver innehåll som inte är tillgängligt för dig.

Anmäl brister i tillgänglighet

E-post: riksdagsinformation@riksdagen.se
Telefon: 020–349 000, måndag–fredag klockan 9–15

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta DIGG och påtala det.

Anmäl bristande tillgänglighet på DIGG:s webbplats

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Hur webbplatsen granskats

Riksdagsförvaltningen arbetar aktivt för att uppfylla lagen om tillgänglighet.

En självskattning av tillgängligheten på reservwebbplatsen har gjorts. Även utomstående experter har granskat webbplatsen och används regelbundet i arbetet med tillgänglighetsfrågor.  

Senaste granskningen gjordes i mars 2024. 

Sidan publicerad 31 oktober 2024.